SAAB-minnen (1)



Min första bil var en SAAB. Årsmodell 1965 med 66:ans motor med tre förgasare. Det var en trecylindrig tvåtaktare på 850 cc och cirka 50 hp. Ni ser ju själva hur häftig den var med mattsvart motorhuv med läderrem över.
Jag köpte den 1976 av en lumparkompis för 1100 kr. I hans ägo hade den gått uder namnet Pluttrik och det gick i arv även hos mig. Vi hade mycket kul ihop, Pluttrik och jag, framför allt under den snörika vintern 76 - 77. När man tankade fick man blanda i fyra procent tvåtaktsolja, men på den tiden fanns det fortfarande bensinpumpar där man själv kunde välja hur mycket olja so m skulle blandas i. Det blev dyrt bränsle, det kostade drygt en krona litern.
"Ska du ha den där kvar när soppan kostar två spänn litern?" undrade en del av mina avundsjuka kompisar. Det hade jag inte, dock inte av ekonomiska skäl utan snarare för att Pluttrik hade levt ett hårt liv med flera färska bilförare som ägare och helt enkelt gav upp andan efter ett drygt år.
Kompisen som jag köpt den av sa att "händer det nåt med den så byter maan antingen topplockspackning eller hela motorn." På den tiden fanns fortfarande tvåtaktsmotorer på bilskrotarna.
Pluttrik slutade dock sina dagar på ett ädlare sätt, som donator vid en motortransplantation. På det viset levde han andligen kvar ett par år till framdrivandes en SAAB 95, kombimodellen.

Kommentarer
Postat av: Fia

Pluttrik stod för transporterna till många roliga tillställningar. Rekorderlig bil!

2010-01-02 @ 09:50:45
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: lillsyrran

Jag kommer ihåg Pluttrik. Var det inte även några tronföljare med samma namn?

Kul att ni kom idag! Vilken mysig present tjejerna fick!

2010-01-02 @ 19:17:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0