A long long time ago, in a galaxy far far away...

Den senaste veckan har jag suttit och scannat negativ från min första resa till Liepaja i Lettland sommaren 1991. Det är bara 18 år sen, och inte längre bort än 30 mil, fågelvägen. Skillnaden mot Sverige vid samma tid var enorm. Lettland var då en delrepublik i Sovjetunionen, som hade ockuperat de tre baltiska länderna under andra världskriget. Det var som att när Sverige hade gått vidare hade Lettland stannat kvar i 50-talet.
Jag var där som fotograf tillsammans med en reporter för att göra en artikelserie om Nynäshamns vänort Liepaja vid östersjökusten. Vi var då de första som rapporterade i utländska media om den staden sedan 40-talet.
Någon månad efter vårt besök utropade Lettland sin självständighet och erkändes av Sovjetunionen. Ytterligare ett halvår senare fanns inte ens Sovjetunionen.
Vi var där igen 1992 och då hade mycket förändrats. Jag har inte varit där sedan dess, men jag kan tänka mig att skillnaden är större mellan Lettland 1991 och Lettland 2009, än skillnaden mellan Sverige och Lettland 1991.
Att gå igenom drygt 800 bilder från den resan har varit som att hamna i en tidskapsel. Från den kapseln kommer jag framöver att släppa ut lite glimtar.
Ziguldas Iela i Liepaja, Lettland 1991

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0