Överjobbade bilder...eller inte

Jag visade nyligen en bild som var ett exempel på hur man kan sitta och snöa in på Photoshop och inte sluta i tid. Resultatet blir väldigt varierande. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra. Själv tycker man alltid att det är jättebra. Som till exempel den här bilden som jag gjorde vid samma tillfälle som den förra.

Sen började jag fundera över hur originalen såg ut och dök ner i negativarkivet. Då upptäckte jag att de var tagna sommaren 1973, inte -74 som jag påstod förut, och dessutom att de var mycket bättre i originalskick.


Den här hojen är en Harley-Davidson WL på 750 cc. Årsmodell 1947.

Den här hojen har jag inte kunnat bekräfta identiteten på. Det var 1973 som man började gå över till de nya nummerskyltarna som följde fordonet. Det gamla systemet hade länsbokstav och ett nummer, så när fordonet bytte ägare var man tvungen att ha ett nytt nummer om den nya ägaren bodde i ett annat län. Så den främre HDn hade inte fått den nya skylten ännu, utan hade registreringsnummer D 4026. Vore kul att veta var den finns nu. Den andra hojen finns i Nykvarn och har varit avställd sedan 1981.

Kolla in bilarna på parkeringen. Det är inga välvårdade veteranbilar. De var sprillans nya!
Fotografiska fakta för den som är intresserad: Bilderna är tagna med Leica M3 med en normaloptik Elmar 2,8/50. Filmen var svartvit Agfapan 100 framkallad i D-76. Scannade från negativen för ett par dagar sen i en Canon 8800F scanner.

Kommentarer
Postat av: Erik "Semlan"

Härliga gamla foton, vackra bågar! Skoj att se och kul info. :-) Rock on!

2009-05-17 @ 23:50:44
URL: http://erik56.blogg.se/
Postat av: Dan Westberg

Hej, du undrar var Mollys 750 finns. Den finns hos mig i Kungsängen. Jag har haft den sedan 1999. Jag är intresserad av bilder och försöker skaffa så mycket historik om den och paret Wollgrim som möjligt.Jag undrar vad den hade för färg när du tog bilderna. Den lär ha varit lila en period. Hälsningar/Danne

2010-09-26 @ 01:24:11
Postat av: Anonym

hej.jag ägde sidan ett par år på 80 talet.jag köpte den i enköping.sålde den till en kille i hallstahammar eller surahammar. göran.sala.

2011-03-31 @ 21:56:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0