Dagens outfit

Jag tjänade inga stora pengar på min förra modespaning, så jag försöker igen. Här har jag på mig ett par Gul&Blå-jeans, modell TT. Det är fruktansvärt dyra jeans, de kostar 169 kr och man köper dem i den jätteballa butiken i Birger Jarlspassagen  vid Norrmalmstorg.  När man kommer hem med dem lägger man dem i badkaret och skrubbar dem med en rotborste. Dels för att få lite slitagekänsla och dels för att få det sista krympet så att de blir riktigt tajta. För att få dem på sig lägger man sig på sängen, går upp i brygga, drar in magen, håller andan och tar i för kung och fosterland för att få ihop en knapp i taget. Som jämförelse kostar ett par vanliga jeans 69 kr.


Skjortan är i något svettfrämjande syntetmaterial och kostar förmodligen 29:90 på Konsum. På fötterna ser vi ett par eleganta sandaler i skinnmönstrad plast utanpå ett par vita tubsockor.

Det här är naturligtvis också från 1973, som de senaste inläggen. Jag och två klasskompisar tågluffade och avverkade nio länder på 28 dagar.

Kameran som så elegant dinglar i en rem från axeln är en Leica M3 med normaloptik Elmar 2.8/50 och exponeringsmätare Leicameter MR. Ett kit som man idag skulle få ge cirka 15 000 kr för. Begagnat.

Trots allt detta så är nästan bakgrunden det mest intressanta i den här bilden. Den ät tagen vid Rhône’s strand i Avignon i södra Frankrike, och bron man ser i bakgrunden är den som man sjunger om i den franska visan ”Sur le pont d’Avignon”. Den har bland annat sjungits in av Mireille Mathieu, som ju faktiskt kommer från Avignon.

Bron heter egentligen Pont Saint-Bénezet och förband Avignon med Villeneuve-les-Avignon på den vänstra stranden. Den byggdes av romarna mellan 1171 och 1185. Den förstördes vid en kraftig översvämning 1668. Idag finns bara fyra av de ursprungliga 22 valven kvar.


Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Gillar verkligen dina betraktelser.

Snart är du lite äldre...

2009-10-08 @ 12:44:00
Postat av: Systerdotter Yv

Och så suckar vuxna idag över att man köper "redan slitna jeans", jeans som det är hål i och så vidare. De är ju i rätt storlek i alla fall OCH vi kan ta på oss dem stående. ;)

2009-10-12 @ 00:22:43
Postat av: Systerdotter Yv

Häftig bild föresten! :)

2009-10-12 @ 00:23:01
Postat av: AnnaR

Underbara betraktelser!

Ja, jag fick hjälp av min mamma att dra upp dragkedjan på den tiden, med tång!

2009-12-01 @ 12:48:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0