SAAB-minnen (3)

Någon gång i slutet av 70-talet var jag på en föreläsning på Tekniska Föreningen i Nynäshamn. Gästföreläsaren hade arbetat på SAABs utvecklingsavdelning och berättade om SAABs ångbilsprojekt. Projektet hade då helt nyligen lagts ner, varför minns jag inte, men det hade startats i samband med de första oljekriserna i början av 70-talet.
Det jag kommer ihåg av de tekniska detaljerna var att prototypen de arbetat med hade ett slutet system med 0,9 liter vatten som drev någon typ av turbin och sedan kondenserades och cirkulerade runt.
Tänk om bilindustrin redan från början lagt ner lika mycket forskningsresurser på el- och ångmotorer som på förbränningsmotorerna?
1902 var mer än varannan bil som nyregistrerades i USA en ångbil. Enligt uppgift var det när bensinbilarna fick elstart som de blev mer attraktiva och passerade i antal.
Den första bil som överskred 100 km/h var en elbil. Det var den välkände belgiske racerföraren Camille Jenatzy som fick upp sin La Jamais Contente i 105,88 km/h i Achères i Frankrike den 29 april 1899.
Först över 200 km/h var en ångbil. Fred Marriott i en Stanley Rocket Racer körde 205,44 km/h på Ormond Beach i USA den 26 januari 1906. Det var dessutom första gången som hastighetsrekordet för bilar översteg motsvarande rekord för tåg.
Nuvarande hastighetsrekord på land är 1227.986 km/h. Det är dessutom det första rekordet i överljudsfart. Alla rekord sedan 1963 är satta med bilar som drivs av antingen raket- eller jetmotorer. Rekordet för fordon som drivs av hjulen är 648,73 km/h och sattes av den legendariske fortåkaren Donald Campbell i Bluebird CN7 vid Lake Eyre i Australien den 27 juli 1964.
Rekordet för ångbilar stod sig i 103 år. Den 26 augusti 2009 körde The British Steam Car 238.679 km/h vid Edwards Air Force Base i Mojaveöknen i Kalifornien. Förare vid det tillfället var Don Wales, som faktiskt är systerson till ovan nämnde Campbell.
Det blev en lång utläggning. Men för att återgå till början på inlägget; vad kul det hade varit om det varit SAAB man fått läsa om i dessa sammanhang. Om SAAB hade fortsatt att vara en liten men intressant och innovativ bilfabrik uppe i kalla Norden, istället för att vara en anonym och tråkig underavdelning till GM.

Kommentarer
Postat av: Erik

Gillar både dina fakta och slutklämmen i inlägget Tompa! Verkligen trist att förbränningsmotorn vann då, tidigt 1900-tal.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0