Vetenskap (eller: Språkpolisen slår till igen!)

Ibland när man ser biografier över gamla rockstjärnor och skådisar kan man ibland läsa:"...och så började han experimentera med droger."
Visst låter det fint?
Istället för att säga att människan helt enkelt började knarka?
Då slipper man tänka sig sin idol liggande borta för omvärlden på en nerpissad madrass i en sunkig lya nånstans.
"Experimentera."
Man tänker sig laboratoriemiljö, vita rockar, rostfria bänkar, provrör och dyra analysapparater. Där går rockstjärnan och utför sina experiment och för noggranna anteckningar på ett protokoll som sitter fast med en klämma på en masonitskiva.
Ingen säger att ett fyllo "har börjat experimentera med alkohol."
Den som kör av vägen på fyllan "har börjat experimentera med centrifugalkraften.."
Nu blev jag lite hungrig. Jag tror jag ska gå och leta efter nåt ätbart i kylskåpet. Jag "ska börja experimentera med mat.."

Kommentarer
Postat av: Fia

Håller med. Jag får en helt annan association av uttrycket "experimentera med droger" än av uttrycket "att knarka". Själv ska jag experimentera med te just nu.

2010-07-07 @ 13:46:58
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Erik "Semlan"

Bra skrivet. Jag experimenterar för fullt med olika läskande drycker... dricka måste man för att inte tuppa av.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0