En gotländska föds





Om den här lilla tjejen har fått leva ett bra liv, vilket jag hoppas, så fyllde hon 34 år för ett par veckor sen.



Jag gjorde lumpen på P18 på Gotland, som sjukvårdare. En del av utbildningstiden var förlagd som praktik på Visby lasarett. Det var då jag fick tillfälle att fotografera ett kejsarsnitt.

Den här dagen gjordes två planerade kejsarsnitt. På det första var jag med och tittade på för att vara förberedd på hur det gick till. Det som sker händer väldigt snabbt. Barnet måste ut fort och börja andas själv.

Vid dagens andra kejsarsnitt gällde det att hinna med att plåta och se till att inte vara i vägen. När barnet var ute följde jag med och tog bilder när hon vägdes och mättes och fixades i ordning.

Sen gick jag tillbaka till operationssalen och fotograferade när mamman syddes ihop.

Fototekniska data: kameran var en Leicaflex SL med objektiven Elmarit 2,8/35 och Elmarit 2,8/90. Filmen var Kodak Tri-X som pressades till 800 ISO och framkallades i D-76.

 


Kommentarer
Postat av: Erik "Semlan"

Vilket fotoreportage. Fina bilder du tog. Hamnade de i något tidningsreportage eller liknande? Mina egna två barn kom ut den "vanliga vägen" så jag har aldrig varit med om kejsarsnitt. Undrar hur Daniel och Victoria kommer att göra, om de hamnar i den situationen (vilket jag tror de flesta vill, hamnar i situationen att bli föräldrar menar jag)?

Fast det är verkligen inget jag grunnar på...

Nu blir det mer VM-fotboll!

Gillar din pixelkommentar hos Fia. :-)

Postat av: Tompa

Nej, de har inte använts till något alls. Jag var ren amatör på den tiden och tog bilderna för att det var så häftigt att få vara med om en sån sak. Men jag funderar på att skicka dem till Visby lasarett och se om de kan se till att de som är med på bilderna kan få dem.

2010-06-20 @ 19:00:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0