Robinson

I går såg jag i en kvällstidning ett helt uppslag om svek och brustna pakter och stackars utröstade människor i Robinson-programmet. Bredvid artikeln hade en journalist skrivit en krönika där han spekulerade i fortsättningen av serien.
Alltså, har jag missat något. eller...
Det som visas nu har redan hänt. Det spelades väl in i somras eller vintras på något varmt ställe, med valda delar av den svenska presskåren närvarande.
Ändå väljer man att att inför varje avsnitt av Robinson presentera de senaste intrigerna som om de just hade hänt, med världskrigsrubriker. Har inte tv-kanalerna egna reklamavdelningar som sköter marknadsföringen?
När jag utbildade mig till journalist i början på 70-talet fanns det väldigt tydliga regler om textreklam. Har de tagits bort utan att jag har blivit informerad eller gäller de inte tv?
Vilken läskig tanke om samma beställningsjournalistik skulle sprida sig till andra områden, till exempel politik och näringsliv. Vissa nyheter väntar man med att publicera till efter att ett företag haft bolagsstämma för att det skulle kunna påverka besluten. Andra nyheter väljer man att släppa lagom före ett val.
På andra håll i världen finns det journalister som fängslas och till och med dödas för att de ser det som sitt uppdrag att berätta sanningen i kampen för demokrati och frihet. Det är väldigt stor skillnad på hur man kan utöva samma yrke.
Om en sån där Robinson-journalist skulle fängslas skulle jag kunna tänka mig att skriva på en lista som kräver att han inte släpps ut.


Kommentarer
Postat av: Havis

Jag har också funderat på det. Det är någon slags symbios. Tidningen vet att det säljer lösnummer mer "rätt tajming" och programet får reklam. Jag tycker att det är så med flera program. Illa, men så länge konsumenten hakar på lär de fortsätta... (tyvärr)

2009-05-13 @ 11:18:02
URL: http://hobbydesign.blogg.se/
Postat av: a

intressant idé, spann vidare på den, tänk om robinson 2010 spelades in, massor sökte alla vart antagna och flyttades ut till ön samt fotografer och journalister. Dock struntade man i att spela in och sen lämnade kvar dom på ön?

2009-05-15 @ 15:02:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0