Teatime

I mitten av 60-talet kom en bekant till familjen hem från ett besök i London och hade med sig ett te som i alla fall jag tyckte var det godaste te jag någonsin smakat. Det hette Jackson's of Piccadilly Earl Grey Tea. På förpackningen kunde man läsa den fantastiska historien om tillkomsten av detta te. Som jag minns det hade Earl Grey räddat livet på en  indisk maharadja under en jakt och som tack fått receptet på teet. Den speciella smaken kom bland annat av att det var kryddat med olja från bergamott, en typ av citrusfrukt. Earl Grey kom hem igen till England, och då gick han till sin tehandlare Robert Jackson på 172 Piccadilly och bad honom blanda till det. Allt enligt förpackningstexten.

1975 kom jag till London och gick naturligtvis till adressen och köpte ett par kilo te. Mest för att ha köpt det just där, för det gick att köpa i Sverige också och priserna var ungefär desamma. I affären var det som en gammaldags skeppshandel med manuell betjäning och inte bara te utan massor av andra varor. Det påminde lite om Onedinlinjen.
2005 var jag åter i London. Då hade jag ännu starkare skäl att gå dit och handla, för teet var helt omöjligt att få tag på i Sverige.
När jag kom fram gick jag flera gånger fram och tillbaka utanför huset innan jag insåg att affären inte fanns kvar. Det var en restaurang där istället. Den var säkert bra, men det var ju inte därför jag var där.
Hemma igen kollade jag vad som hade hänt. Affären hade lagts ner när hyresavtalet gick ut 1979. Då hade den legat i samma lokaler sedan 1840.
Närmaste konkurrentetn Twinings gör också anspråk på att vara först med Earl Grey-teet. Historien är i båda fallen en kinesisk mandarin vars son räddas från att drunkna av en av Lord Grey's män. Möjligen är historien inte sann i något ev fallen. Charles, 2nd Earl Grey, var premiärminister i England på 1830-talet, men han satte aldrig sin fot i Kina.
Rivaliteten mellan de båda tefirmorna har dämpats en aning. De har numera samma ägare.

Twining's Tea House ligger fortfarande på 216 Strand, där det legat sedan 1706. Det är det lilla huset mitt i bilden som bara ser ut som en port. Deras logotyp anses vara den äldsta i världen som fortfarande är i bruk. Den skapades 1787.
Jacksons Earl Grey tillverkas inte längre så vitt jag har kunnat utröna. Twinings är OK men Jacksons var faktiskt godare.
Det hade lite rökigare smak.

Kommentarer
Postat av: lillsyrran

Åh, jag kommer ihåg det teet. Det var lite mer drag i det.

Finns så många mesiga skumma teer med fåniga fruktessenser.

Det äckligaste te jag har druckit - Kiwite. Vad säger ni andra?

2009-05-22 @ 14:18:24
Postat av: Anonym

Goddag!



Har skickat ett mail om ljudprogrammen vi diskuterade.

2009-05-25 @ 18:40:00
Postat av: Mikael Olsson

Just idag kom jag att tänka på liknande ungdomsminnen om Jackson´s of Picadilly i den blå burken. Hittade denna blogg - kul nostalgitripp!

Hittade också en länk till Jackson´s! www.jacksonsofpiccadilly.co.uk/ där det finns följande produktinfo: "Fairtrade Speciality Teas

Ceylon Earl Grey 20's". Undrar var den finns att köpa i Sverige eller London?

Mikael

2009-08-26 @ 10:21:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0