Jag skriker!

Det var en dag på stranden i Rimini på den italienska östkusten, vid Adriatiska Havet. Jag låg i en solstol och skaffade mig lättare brännskador. På avstånd hörde jag någon som gick och ropade något som jag inte kunde urskilja. Ropen kom allt närmare och då kunde jag höra en mansröst som skrek "I scream!". Jovisst, tänkte jag, att han skrek var ju helt uppenbart. Men varför?
När han kom närmare hörde jag att han sa "I scream gelati!!" Jag började misstänka att det var någon religiös förkunnare som utnyttjade den förslöande solen för att sprida sitt budskap.
Till slut var han så nära att jag kunde se honom. Han bar på en stor tung vit låda. Och då förstod jag! Han sålde glass! Det han sa var "Ice Cream!! Gelati!!" Så fick jag lära mig vad glass heter på italienska.


Det här hände i juli 1973. Som vanligt när jag tittar på gamla bilder så börjar jag spekulera i vad som hände sen. Den företagsamme unge mannen kanske äger ett glassimperium i Italien. Eller så blev han uppäten av en haj. Eller blev premiärminister.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0