Mer än bara halva namnet

 Charles Stewart Rolls är nog mest känd för att vara ena halvan i varumärket Rolls-Royce. I år är det 100 år sedan han dog.


Charles Stewart Rolls, 1877 - 1910.

Unge Charles Stewart hade kunnat leva ett behagligt playboyliv om han hade velat. Att arbeta var ingen nödvändighet i den edwardianska aristokratin, snarare ett hinder.

Han föddes 1877 vid Berkeley Square i London.  Familjen var synnerligen välbärgad och hade stora egendomar i Monmouth i Wales, där pappan John Allan Rolls så småningom blev den förste baron Llangatoch of the Hendre.

Charles var dock tekniskt intresserad och utbildade sig till ingenjör vid Cambridge och Eton.


Charles Stewart Rolls med en Wolseley 1905.

1896, vid 18 års ålder, åkte han till Frankrike och köpte sin första bil. Det var en Peugeot Phaeton. Samma år lyckades han och några kompisar i ”The Self-Propelled Traffic Association” genom att bryta mot de rådande fartgränserna höja dem från 6,4 km/h till 19,3 km/h.

I januari 1903 startade han med hjälp av 6600 pund från pappan en av Storbritannniens första bilaffärer. C. S. Rolls & Co. låg i Fulham och importerade och sålde franska och belgiska bilar.

Rolls var en ståtlig karl. Han var ca 195 cm lång och beskrivs av en del som försiktig med pengar och måttlig med mat och alkohol. Andra är mer rakt på sak; han var obeskrivligt snål, vegetarian och rökte som en skorsten. Han hade bra hand med barn och hatade snobbar – framför allt sin mors vänner.

Charles ville sälja de bästa bilar som fanns. Och helst av allt skulle de vara brittiska. Han tyckte inte riktigt att de franska Peugeot och Mors och belgiska Minerva han importerade höll måttet.

I Manchester byggde Frederick Henry Royce bilar. En gemensam vän, Henry Edmunds, sammanförde de båda herrarna. De träffades den 4 maj 1904 på Midland Hotel i Manchester. Resultatet av mötet blev att C. S. Rolls & Co. skulle köpa och sälja alla bilar Royce kunde bygga. Bilarna hette då fortfarande Royce. Till julen 1904 kom de första bilarna under namnet Rolls-Royce.

Rolls blev tidigt intresserad av flygning. Från början var det med ballong, han gjorde över 170 ballonguppstigningar.


Rolls' första ballonguppstigning 8 september 1898.

1906 var han i New York för att marknadsföra Rolls-Roycebilarna på en utställning. När han ändå var där gick han också på en flygutställning. Där träffade han bröderna Wright och flygintresset gick mer över till motorflyg.

1910 köpte han ett Wrightplan, byggt av bröderna Short i Frankrike på licens. Den 2 juni samma år blev han den förste att flyga över Engelska Kanalen tur och retur utan att mellanlanda. Han var den tredje totalt att flyga över kanalen.


Kanalflygningen.

I juli 1910 firade staden Bournemouth 100-årsjubileum. I firandet ingick flyguppvisningar på Hengistbury Airfield, som var ett av världens första flygfält. Alla tidens aviatörer var där, naturligtvis också Rolls. Hans Wright-plan var en konstruktion utan stjärtparti. Den 10 juli monterades ett fransktillverkat, rörligt stjärtparti på planet.

När Rolls var uppe och flög den 12 juli vek sig stjärtpartiet och planet störtade från ca 30 meters höjd.

Charles Stewart Rolls dog omedelbart. Han blev den förste i Storbritannien som dog i en flygolycka och den tolfte i världen. Han var 33 år gammal och hade blivit så berömd att lord Montagu av Beaulieu avbröt sitt tal i överhuset för att tillkännage hans dödsfall.


Kraschen.

Flygfältet finns inte kvar längre. På platsen finns idag en skola, St Peter School i Southbourne. Där flygfältet låg finns idag skolans idrottsplats. Och där finns också en staty av Rolls. Han står även staty i Dover för att hedra minnet av flygturen över kanalen, och i Monmouth där släkten kom ifrån. Kanske på andra ställen också, men det här är dem jag känner till.

I år firar Bournemouth 200-årsjubileum. Firandet pågår hela året med konserter och jippon av alla de slag, som till exempel en frimärksfestival.


Från kanalflygningen.

Den 9 till 12 juli firar man till Charles Stewart Rolls’ ära 100-årsminnet av The Southbourne Aerodrome Aviation Meeting. I St Peter School kommer en utställning om Rolls att visas.


Kommentarer
Postat av: Fia

Vad kul att läsa det här! Vilke research du måste ha gjort.

2010-05-13 @ 14:43:01
URL: http://neverkeso.blogg.se/
Postat av: Erik

Klart intressant läsning och fina bilder. Han verkar ha varit en sann äventyrare. Man kan ju bara undra vad han skulle hittat på om han inte så tragiskt dött i den där flygolyckan i så unga år...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0