Stillhetens hav

På kvällen den 20 juli 1969 höll vi på och packade. Jag var 14 år och hela familjen skulle ut på båtsemester. Vi hade en Petterssonbåt som var 8,3 meter lång och 1,8 meter bred på det allra bredaste stället. Den hade en 60 hk Ford V8-motor som var placerad mitt i sittbrunnen och drev båten framåt via an drygt tre meter lång axel som löpte genom kölstocken och avslutades med en propeller strax under akterspegeln. Båten var byggd 1929 i mahogny och hette Liz.


"Liz" med delar av besättningen. Min pappa har tagit bilden. Förmodligen 1971.


Samma kväll landade den amerikanska farkosten Örnen med två man ombord på månen. De hade startat den 16 juli från Kennedy Space Center i Florida. Till att börja med drevs den av en Saturn V-raket, när den kommit upp och gått ett och ett halvt varv i omloppsbana runt jorden tändes det tredje raketsteget och skickade iväg den mot månen. Efter 30 varv runt månen landade själva månlandarmodulen, den som hette Örnen, på månens yta kl 21.17 svensk tid. I den fanns astronauterna Neil Armstrong och Edwin ”Buzz” Aldrin. Ovanför dem kretsade kompisen Mike Collins i moderskeppet som skulle se till att de kom hem igen.

Alltihop direktsändes i TV. Vi, liksom resten av världen satt och såg på suddiga svartvita bilder. Det satt en kamera på ett av månlandarens ben för att kunna sända det historiska klivet. Min mamma var den enda i familjen som lyckades hålla sig vaken till kl 03.56 och bevittna det historiska klivet.


Det här är förmodligen Edwin "Buzz" Aldrin som kliver ner på månen, eftersom Neil Armstrong redan fanns på plats med sin Hasselbladare. Stillhetens hav ("Mare Tranquillitatis") är den plats på månen där den första landningen ägde rum.


När vi på morgonen lämnade hemmabryggan var Apollo 11-besättningen redan tillbaka i månlandaren. De hade varit på månens yta i två och en halv timme och samlat material och tagit bilder på varandra, så där som turister alltid gör. På kvällen den 22 juli började de sin hemresa.

Vi gick igenom Dragets kanal, slussade i Södertälje och kom in i Mälaren. Killarna i Apollo 11 gick igenom jordatmosfären och landade i Stilla Havet den 24 juli.

De plockades upp av hangarfartyget Hornet och hälsades välkomna av USA:s president Richard Nixon. Vi hälsade på bekanta i Sundbyberg.

Apollo 11:s resa var avklarad på 8 dagar. Vi var ute i två veckor. Hela familjen på sex personer sov i båten. En kväll slog vi nattläger vid Södra Almusholmen i Mälaren. Vi hade en underbar kväll, grillade korv och umgicks. Slängde en blick mot månen och funderade lite över det historiska som hänt.


Södra Almusholmen i juli 1969. En av mina absoluta favoriter bland alla bilder jag tagit.


Månen hade på något vis förlorat lite av sin mystik. I miljoner år hade människan fantiserat om att ta sig dit, och nu hade vi kommit dit.

Samtidigt hade på ett annat sätt mystiken ökat. Det här var bara början. Nu skulle vi ut och upptäcka hela solsystemet, ingenting var omöjligt. Om vi då hade blickat 40 år framåt i tiden hade vi tänkt oss bosättningar på månen och reguljära pendlarraketer så man skulle kunna jobba där och åka hem över helgerna. Tidningarna var fulla av spekulationer med fantasifulla teckningar av månbaser och rymdstationer.

Framtiden var bättre förr.

Nu är månen som ett avdankat chartermål. Det finns lite skrot och en övergiven bil. Ingen har varit där sedan december 1972.


Kommentarer
Postat av: Erik

Du skriver förbaskat bra Tompa! Läckert kåseri och fina foton. Kan hålla med om Almusholmen-fotot, det är snyggt. Själv var jag uppe i Höglekardalen i Jämtland och tittade på månlandningen med mina föräldrar på en hyrd tv från stugbyns expedition. Dagen efter plurrade jag i Storån när jag lite sömndrucken klev snett på en sten i mina vadarstövlar... men då vaknade jag! :-)

Postat av: Erika

Det här var kul att läsa!

Halkade in på din sida när jag letade efter månlandaren Örnen.

Vacker båt, Liz.



Erika

fd Uppsalabo

2012-01-23 @ 15:56:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0